Wednesday 4 July 2012

Tentang Kurma Mariami



Ramai yang tanya saya tentang Kurma Mariami, jadi berikut ini maklumat yang saya dapat dari Emel Fouf Enterprise :-
 
1. Kurma Mariami berasal dari Iran.
2. Kenapa nama Kurma Mariami. Sebab semasa Maryam melahirkan Nabi Isa as, beliau telah memakan kurma ini, sebab itu kurma ni diberi nama Mariami.
3. Maksudnya Kurma Mariami ni memang elok untuk dimakan especially orang yang datang bulan or yang baru bersalin sebab ia boleh menambah darah kerana kandungan zat besi yang tinggi di dalam kurma tersebut disamping dapat memberi tenaga. Sebab tu kawan saya orang Arab, hari ni dia bersalin esok dia boleh naik LRT and makan buah langsat, ni bukan cerita bohong ni kawan saya sendiri. Nama dia pun Maryam jugak. Saya tanya mak saya tak per ker Maryam tu cam tu. Mak saya cakap mungkin pemakanan awal orang Arab dari awal lagi makan benda yang berkhasiat contohnya seperti Kurma Mariami.
4. Kurma Mariami lembut tak basah sangat dan tak kering sangat. Kadar kelembapan 15%
5. Buah kurma buah yang berasal dari syurga.
6. Buah kurma tidak mempunyai kolestrol.
7. Kaya khasiat: Protein (1.8 hingga dua peratus), serat (dua hingga empat peratus), glukosa (50 hingga 57 peratus), Vitamin A dan C, sodium dan potassium.
8. Kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa.
9. Berbuka dengan kurma membuatkan kita berasa cepat kenyang dan secara tidak langsung mengelakkan kita makan secara berlebihan.
10. Kandungan potasium penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu kelamin (aprodisiak) dan meningkatkan sistem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim.
11.Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as. 
 
Firman Allah dalam Surah Maryam ayat 25 yang bermaksud ”Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak, maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merungsingkan”.
 
 Sabda:
 
Abu Abdillah a.s. bersabda: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari surga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".
 
Abu Abdillah a.s. bersabda: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu setan".
 
Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".
 
Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sehat".
 
Nabi Muhammad SAW bersabda: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".
 
Harganya:-
 
Mariami AA
500g = RM25
1 kg = RM50
 
Mariami A
500g= RM20
1 kg = RM38
 
* Free delivery (Peninsular Malaysia Only).
 
Kalau nak order:-
 
  1. Just contact me: 017-3742856 or email me.
  2. Bank-in to my Maybank Account : 164593038606
  3. Jangan lupa bagi Full name and address (free delivery)
  

No comments:

Post a Comment